1- دانشگاه شهید بهشتی 2- موسسه عالی آموزش بانکداری ایران 3- بانک اقتصاد نوین
چکیده: (3235 مشاهده)
با وجود تحولات فناوری، همچنان شعب بانکها از مهمترین کانالهای عرضه خدمات مالی محسوب میشوند. ازاینرو، افزایش کارایی شعب، یکی از اهداف اصلی بانکها میباشد. ولی این سؤال که آیا با توجه به شرایط محیطی و ظرفیتهای داخلی، امکان رشد آنها وجود دارد؟ کمتر موضوع مطالعات قرار گرفته است. با توجه به سه دیدگاه متفاوت رشد شعب لاپلانته و پارادی (۲۰۱۴)، این مقاله موضوع پتانسیل رشد شعب را با استفاده از سه مدل حسابهای افتتاحشده/بستهشده، مدل بازار و مدل ترکیبی و البته، با درنظر گرفتن متغیرهای محیطی از طریق روش تحلیل پوششی دادهها مورد مطالعه قرار میدهد. مدل حسابهای افتتاحشده/بستهشده، رشد شعب را از منظر حفظ و جذب مشتری مورد ارزیابی قرار میدهد. در مدل بازار، با توجه به ویژگیهای بازار هر شعبه، میزان سهم نسبی آنها از بازار مورد ارزیابی قرار گرفته و در مدل ترکیبی، از تلفیق دو مدل اول بهره گرفته شده است. محدوده پژوهش سال مالی ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و شعب درجه یک بانک اقتصاد نوین شهر تهران بوده و با توجه به نتایج هر مدل پیشنهاداتی برای رشد شعب و رسیدن به توان بالقوه ارائه گردیده است.