طراحی یک مدل ترکیبیگروه محور ذهنی-عینی بهمنظور رتبهبندی اعتباری
|
محمد علی حیدری بیوکی*1 ، سیامک نوری1  |
1- دانشگاه علم و صنعت |
|
چکیده: (3027 مشاهده) |
رتبهبندی اعتباری از موضوعات مورد توجه محققین بوده است. از سوی دیگر کاربرد آن در انتخاب مشتریان برای اعطای تسهیلات این موضوع را برای فعالان این حوزه مهم کرده است. ازاینرو در این مقاله با بهکارگیری همزمان مزایای مدل عینی (ریاضی) و مدل ذهنی (استفاده از نظرات خبرگان)، مدل جدید رتبهبندی اعتباری ارائه شده است. مزایای مدل پیشنهادی در مقایسه با مدلهای موجود از سه منظر قابل توجه است. نخست آنکه امکان رتبهبندی شرکتهای تولیدی که از منظر بخش و اندازه در گروههای مختلف صنعتی قرار دارند، فراهم میشود. دوم آنکه، در مدل پیشنهادی، امتیاز اعتباری شرکتها بهصورت مقایسهای محاسبه میشود. سومین و مهمترین مزیت مدل پیشنهادی تلفیق مدلهای ذهنی و مدلهای عینی است که ضمن بهرهمندی از مدل ریاضی، نظرات کارشناسان خبره نیز بر روی امتیاز نهایی اعمال میشود. برای نمایش چگونگی اجرای مدل، از اطلاعات ۶۰ شرکت سازمان بورس اوراق بهادار استفادهشده و برای بخش ذهنی آن، نظرات ۵ کارشناس خبره موسسه مالی اخذ شده است.
|
|
واژههای کلیدی: رتبهبندی اعتباری گروه محور، تحلیل پوششی دادهها |
|
متن کامل [PDF 1826 kb]
(1383 دریافت)
|
نوع مطالعه: مقاله نظری |
موضوع مقاله:
مؤسسات و خدمات مالی (G2) دریافت: 1394/9/13 | پذیرش: 1396/3/10 | انتشار: 1396/7/2
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|