[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1150522

مقالات دریافت شده: 2109
مقالات پذیرفته شده: 383
مقالات رد شده: 1597
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.16
نرخ رد: 75.72

میانگین دریافت تا پذیرش: 253 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 17، شماره 59 - ( 3-1403 ) ::
سال 17 شماره 59 صفحات 188-155 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی اجرای خط مشی های تامین مالی صادرات در قالب اعطای تسهیلات اعتبار خریدار
زینب ناصری ذاکر1 ، کرم الله دانشفرد*2 ، یعقوب زراعت کیش3
1- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استاد، گروه اقتصاد، دانشکدهٔ مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (219 مشاهده)
اقتصاد ایران، یکی از بخش‌هایی است که همواره در اجرای خط‌مشی‌ها و سیاست‌های تدوینی خود باچالش مواجه است. تامین‌مالی‌ صادرات به‌طورعام و طرح اعتبارخریدار به‌طور خاص یکی از ابزارهای اجرای خط‌مشی‌های تدوین شده در این حوزه است که با اعطای تسهیلات به خریداران خارجی، قدرت رقابتی صادرکنندگان ایرانی را افزایش می‌دهد. لکن این طرح دراجرا نتوانسته به‌طورکامل به اهداف خود دست یابد. لذا هدف این پژوهش، ارائه الگویی نوین، برای اجرای خط‌مشی‌های تامین‌مالی صادرات درقالب تسهیلات ‌اعتبارخریدار است که باترکیب مدل‌های کالیستا و متلند، ضمن توجه به متغیرهای درونی و بیرونی، میزان ابهام و تعارض موجود در فضای بومی و شرایط سیاسی واقتصادی ایران را نیز، مدنظر داشته باشد. این پژوهش ازنوع کیفی و روش تحلیل‌مضمون است که با مصاحبه عمیق و هدفمند با 13نفر از خبرگان و مدیران اجرایی درحوزه تامین‌مالی صادرات انجام شده است. روش نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند و گلوله‌برفی بوده و کدگذاری و تجزیه وتحلیل داده‌ها توسط نرم‌افزار MAXQDA انجام شد. سپس شبکه مضامین(مضامین پایه، مضامین سازمان دهنده و مضامین فراگیر) شناسایی و الگوی اجرای خط‌مشی‌های تامین مالی صادرات در قالب اعتبارخریدار با ترکیب دو مدل اجرای خط‌مشی کالیستا و متلند ارائه گردید.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: اجرای خط مشی، تامین مالی صادرات، تسهیلات اعتبارخریدار
متن کامل [PDF 978 kb]   (63 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5)
دریافت: 1403/3/26 | پذیرش: 1403/9/20 | انتشار: 1403/10/9
فهرست منابع
1. اسعدی، م.، ‌هادی پیکانی، م.، و رشیدپور، ع. (139۶). الگویی برای اجرای اثربخش خط‌مشی‌های عمومی در وزارت امور اقتصادی و دارایی (مطالعهٔ موردی: گمرک جمهوری اسلامی ایران). مدیریت دولتی، 9(۴)، ۵۹۱-۶۱۴.
2. ادبی، ب. و گرشاسبی، ع. ر. (1401). آسیب‌شناسی تأمین‌مالی صادرات غیرنفتی کشور با استفاده از رویکرد سه‌شاخکی SBC مطالعات بین‌رشته‌ای دانش راهبردی، (46)12، 61-88.
3. اعتباریان، ا. و کشوریان آزاد، ر. (1398). بررسی عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های قوهٔ قضائیه (بر اساس مدل ناکامورا و اسمال وود). خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 10(33)، 85-103.
4. بهادری، ی.، سلاجقه، س.، & سالاری، ی. (۱۴۰۲). ارائه مدل و تحلیل ساختاری نقش دولت الکترونیک در اجرای خط مشی‌های کیفی صادرات نفت در وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، ۱۳(۵۲)، ۵۶۶-۵۹۰
5. بیاتی، م. ع.، صیادی، س.، گیوکی، ا.، سلاجقه، س.، و نیک‌پور، ا. (1400). شناسایی موانع اجرای خط‌مشی‌های عمومی در مجموعهٔ معاونت نظارت بانک مرکزی با استفاده از روش فراترکیب. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 12(43)، 31-46.
6. توانگر رنجبر، م.، الوانی، س. م.، و مهرمنش، ح. (1401). مدل اجرای خط‌مشی سوت‌زنی در سازمان‌های دولتی ایران. مطالعات راهبردی بسیج، (2-97)25، 99-126.
7. حاجی‌پور، ا.، فروزنده، ل.، دانایی‌فرد، ح.، و فانی، ا. (1394). طراحی الگوی آسیب‌شناسی اجرای خط‌مشی عمومی در ایران. مدیریت نظامی، 15(58)، 1-23.
8. حسین پور, داود, الوانی, اصلی پور, & قربانی پاجی. (1403). ارائه چارچوبی از عوامل مؤثر بر اجرای خط‌مشی‌های حوزۀ حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌های شمال کشور. مدیریت دولتی 16(4)، 710-746.
9. خدابخشی، ن.، امینی سابق، ز.، قربان حسینی، م.، و ساده، ا. (1396). طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های تعاون روستایی بر مبنای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی. توسعهٔ محلی روستایی-شهری (توسعهٔ روستایی)، 9(1(، 121-144.
10. خدامی عباسیه، ف.، گیوکی، ا.، سالاری، ی.، شکوه، ز.، ملائی، ح. ر. (1403). ارائه و اعتبارسنجی مدل اجرای خط‌مشی‌های عمومی آموزش عالی کشور در راستای تحقق دانشگاه کارآفرین. توسعه و سرمایه. 9(1). 248-227.
11. دانشفرد، ک. (1392). مبانی خط‌مشی‌گذاری عمومی. تهران: انتشارات نیاز دانش.
12. دانشفرد، ک. (1400). فرایند خط‌مشی‌گذاری عمومی. تهران: انتشارات صفار.
13. داودی‌فر، ا.، محرابی، ج.، و جزنی، ن. (1402). طراحی مدل اجرائی خط‌مشی بهبود عملکرد منابع انسانی در شستا. فصلنامهٔ علمی مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، 1(3)، پیاپی 27، 53-76.
14. رمضانی سربندی، ع.، سلاجقه، س.، فاتحی‌راد، ن.، شکوه، ز.، و مداحیان، ش. (1399). طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های اجتماعی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، ۴(۴): ۱۴۳-۱۶۸.
15. زینی وندمقدم، ر.، باقرزاده، م. ر.، قلی‌پورکنعانی، ی.، متانی، م.، و عارف‌نژاد، م. (1400). طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های وزارت آموزش و پرورش با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 12(42 )، 67-84.
16. کاظمی‌نژاد، س.، الوانی، س. م.، و جمشیدی اوانکی، م. (1398). طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های انرژی در بخش نفت و گاز. مطالعات‌ اقتصاد انرژی‌، 15(62 )، 37-68.
17. کیوان، م. ا.، شفیعی ناطق، م. م.، رشیدی، م. ا.، صادقی شاهدانی، م. (1402). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر بهبود وضعیت سیستم بانکی در اعطای تسهیلات و بازگشت مؤثر مطالبات. پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 31(106)، 219-245.
18. گرشاسبی، ع. ر.، و رهنمون پیروج، ط. (1399). ارائهٔ راهکارهای سیاستی توسعهٔ تأمین‌مالی صادرات ایران و اولویت‌بندی آن‌ها. مطالعات اقتصادی کاربردی ایران (مطالعات اقتصادی کاربردی)، 9(33 )، 173-197.
19. محمدی، م.، الوانی، س. م.، معمارزاده طهران، غ. ر.، و انصاری رنانی، ق. (1396). طراحی مدل سه‌بعدی اجرای حاکمیتی خط‌مشی‌های عمومی. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 8(26)، 1-16.
20. محمدی، ن.، معمارزاده طهران، غ. ر.، طوطیان اصفهانی، ص. (1402). طراحی مدل اجرای خط‌مشی‌های فنّاوری اطلاعات برنامهٔ ششم توسعه با رویکرد شبکهٔ عصبی. فرایند مدیریت و توسعه، 36(2)، پیاپی 124.
21. مظاهری کلهرودی، آ.، رمضان، م.، گیوریان، ح.، رستمی ‌بشمنی، م. (1403). شناسایی و اعتبار سنجی مدل اجرای خط‌مشی‌های عمومی سلامت با رویکرد عدالت، سیاست‌های راهبردی و کلان سال دوازدهم، 4(48). 106-81.
22. معمارزاده طهران، غ. ر.، میرسپاسی، ن.، و جلیلی، س. (1390). ارائهٔ مدل برای ارزیابی اثربخشی اجرای خط‌مشی‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران در حوزهٔ بهداشت و درمان. خط‌مشی‌گذاری عمومی در مدیریت (رسالت مدیریت دولتی)، 2(4)، 19-31.
23. معمارزاده، غ. ر.، شکری، ن. (1385). ارائهٔ مدل پویا برای اجرای خط‌مشی‌های عمومی. مدیریت، 8، 2-14.
24. منوریان، ع. (1394). مدل اجرای خط‌مشی‌های اصلاح اداری با رویکرد یادگیری. مدیریت دولتی، 7(4 )، 839-864.
25. مهدی‌زاده اشرفی، ع.، مجیبی، ت.، میدری، ا.، ایمان‌خان، ن.، فقانی، م. (1399). طراحی، تبیین و سنجش مدل اجرای خط‌مشی‌های رفاه اجتماعی. نشریهٔ برنامه‌ریزی رفاه و توسعهٔ اجتماعی، ۴۵، ۱-۳۲.
26. نجیب‌زاده، ح.، منظری توکلی، ع. ر.، فاتحی‌راد، ن.، و کمالی، م.ج. (1398). تبیین عوامل مرتبط با میزان اجرای خط‌مشی‌های پزشکی قانونی کشور مبتنی بر نظام ارزشی اسلامی و ارائهٔ مدل مطلوب. مجلهٔ علمی پزشکی قانونی، 26(1(مسلسل 92))، 9-17 .
27. نرگسیان، ع.، علی پیران‌نژاد، ع.، حاجی ملامیرزایی، ح.، و قربیان، ع. (1399). ارائهٔ مدل اجرای خط‌مشی‌های فضای مجازی در ایران. فصلنامهٔ علمی امنیت ملی، 11(39)، 161-198.
28. وصفی اسفستانی، ش.، بوالحسنی هستیانی، ا.، شایگانی، ب.، امینی میلانی، م. (1401). بررسی اثرات تحریم‌های تجاری بر اقتصاد ایران با استفاده از روش تعادل عمومی قابل‌محاسبه: با تأکید بر تولید و قیمت‌ها. پژوهش‌ها و سیاست‌های اقتصادی، 30(103)، 7-47.
29. Allen، R. (2014). The Export-Import Bank's Relevancy Today. NYU Brademas Center.
30. Anderson, J. E. (2003). Public policymaking: An introduction. Boston: Houghton Mifflin Company, pp. 1 - 34.
31. Barnes, C. van Laerhoven, F. & Driessen, P. (2016). Advocating for change? How a civil society-led coalition influences the implementation of the forest rights act in India. World Dev, 84, 162-175. [DOI:10.1016/j.worlddev.2016.03.013]
32. Brodkin, F, Z. (1990). Implementation as policy politics. in D. J. Paalumbo and D. J. Calista(eds). Implementation and policy process: Opening up the black box. New York, Greenwood Press.
33. Broocks, A. & Biesebroeck, J, V. (1996). The impact of export promotion on export market entry. Journal of International Economics, V. 107, 2017, 19-33, ISSN 0022-1996. [DOI:10.1016/j.jinteco.2017.03.009]
34. Calista, D. (1994). Policy implementation. Encyclopedia of Policy Studies edited by S. Nagel (2020). New York: Marcel Dekker.p 117.
35. Cerna, L. (2013). The Nature of Policy Change and Implementation: A review of different theoretical approaches. Organisation for economic cooperation and development (OECD).
36. Chandra, R., Sumartono, Setyowati, E., & Muluk, M. R. K. (2023). Policy implementation model of accelerating contamination and destruction management on citarum river flow (Study on the Policy Implementation of Regulation Number 15 Year 2018 concerning the Accelerating Contamination and Destruction Management on Citarum River Flow). Journal of Law and Sustainable Development, 11(12), [DOI:10.55908/sdgs.v11i12.2129]
37. Chang, A. G. (2021). Comparative case study: A methodological solution for researching policy implementation studies in developing context. Journal of Educational Research, Dept. of Education, IUB, Pakistan (Vol. 24 No. 1) 2021(p 171-186)
38. Duadji, N. Tresiana, N. Pairulsyah, P. & Suwar, S. (2022). Policy implementation model in the development of 12-year basic education in priority areas in Indonesia. International Journal of Progressive Sciences and Technologies (IJPSAT), 35(2), pp. 218-227.
39. Eldrede, T. & Kahiya, A. (2024). Problematization review of export assistance: Debates and future directions. International Business Review 33 - 102202 [DOI:10.1016/j.ibusrev.2023.102202]
40. Hayes, Michael T. (1949). Incrementalism and public policy. Lanham, Md: University Press of America.
41. Henry, G. Hunga. Chiwaula, L. & Katundu, M. (2023). Organizational readiness for policy implementation: An assessment of the harmonized seed regulations in Malawi. Environmental Development, 45, 100828. [DOI:10.1016/j.envdev.2023.100828]
42. Hupe, P. & Hill, M. (2016). The rest is implementation: Comparing approaches to what happens in policy processes beyond Great Expectations. Public Policy Admin, 31(2), 103-121. [DOI:10.1177/0952076715598828]
43. Hutagalung, F, Benito, A.Tb. & Kurnani, A. (2021). Comparative analysis of three implementation model of policies: Case study in acid mine drainage management policy in Indonesia. E3S Web of Conferences 249, 02006 - CSS2020. [DOI:10.1051/e3sconf/202124902006]
44. Janda, K., Michalikova, E. & Skuhrovec, J. (2013). Credit support for export: Robust evidence from the Czech Republic. The Word Economy, 36(12), pp. 1588-1610, [DOI:10.1111/twec.12061]
45. Kim، S. M. (2019). A guide to financing mechanisms in international business transactions. Cambridge Scholars Publishing.
46. Liu, Y. van Marrewijk, A. & Houwing, E. (2019). The co-creation of values-in-use at the front end of infrastructure development programs. International Journal of Project Management, 37, 684-695. [DOI:10.1016/j.ijproman.2019.01.013]
47. Lu, S. (2023). Research on the implementation of talent policy in hegang city based on smith model. Proceedings of the 2023 2nd International Conference on Public Service, Economic Management and Sustainable Development (PESD 2023). [DOI:10.2991/978-94-6463-344-3_21]
48. Masenge, D. Muna, W. & Kiruthu, F. (2024). Executive-legislative relations, policy implementation delays and devolved county government service delivery in selected county governments in Kenya. International Academic Journal of Human Resource and Business Administration (IAJHRBA), ISSN 2518-2374.
49. Matland, R, E. (1995). Synthesizing the implementation literature: The ambiguity-conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration Research and Theory: J-PART 5(2), pp. 145-174.
50. Matland, R. (1995). Synthesizing the implementation literature: The ambiguity conflict model of policy implementation. Journal of Public Administration: Research and Theory, 5(2).
51. McGinty, E., et al. (2024). Scaling interventions to manage chronic disease: Innovative methods at the intersection of health policy research and implementation science. Prevention Science (2024) 25 (Suppl 1): S96-S108. [DOI:10.1007/s11121-022-01427-8] [PMID] []
52. Orlandi, N. & Rabie, B. (2021). An integrated implementation model to idenitfy potential barriers to successful policy implementation. Administration Publica, 29(4).
53. Peng, W., Kim, S, E., Purohit, P., Urpelainen, J., & Wagner, F. (2021). Incorporating political-feasibility concerns into the assessment of India's clean-air policies. One Earth 4, 1163-1174 [DOI:10.1016/j.oneear.2021.07.004]
54. Píchaa, J., Tomekb, A., & Heralovác, R. S. (2016). Success factors of export financing under the buyer's credit scheme. Procedia Engineering 164, 323 - 330. [DOI:10.1016/j.proeng.2016.11.626]
55. Rachmawati, I., Bahri, S., Bukhori, M., & Hidayatullah, S. (2021). Collaboration of pentahelix model and jones policy implementation model in creative economic development of malang district study on (Kebobang Village, Lopawon District) Gunung Kawi, Malang Regency. International Conference on Hospitality and Tourism Studies (ICONHOSTS) 1(1).
56. Riadi, S., Rifgal, M., & Waris, I. (2021). Disaster management policy implementation model in Sigi-Indonesia. GNOSI: An Interdisciplinary Journal of Human Theory and Praxis 4(3), ISSN (Online): 2714-2485.
57. Rose, J. Spalding. (2023). The politics of implementation: Social movements and mining policy implementation in Guatemala. The Extractive Industries and Society, 13, 101216. [DOI:10.1016/j.exis.2023.101216]
58. Sadiq, A. R., Hakim, A., Haryono, B., S., & Hanafi, I. (2024). Policy implementation model of national health insurance through social health insurance institution (BPJS) in Indonesia. Journal of Law and Sustainable Development, 12(1), e2448. [DOI:10.55908/sdgs.v12i1.2448]
59. Setyonugroho, G, A. Maki, N. (2024). Policy implementation model review of the post-disaster housing reconstruction in Indonesia case study: Aceh, Yogyakarta, and Lombok. International Journal of Disaster Risk Reduction, 100, 104181, ISSN 2212-4209. [DOI:10.1016/j.ijdrr.2023.104181]
60. Silva, A. (2023). The politics of policy implementation and reform: Chile's environmental impact assessment system. The Extractive Industries and Society 15, 101321 [DOI:10.1016/j.exis.2023.101321]
61. Smith, T, B. (1973). The policy implementation process. Policy sciences 4, 197-209. [DOI:10.1007/BF01405732]
62. Soderberg, E. & Liff, R. (2023). Reframing practice through policy implementation projects in different knowledge contexts. International Journal of Project Management, 41 - 102452. [DOI:10.1016/j.ijproman.2023.102452]
63. Trade Finance Guide (2022).
64. Vuorinen, L. & Martinsuo, M. (2018). Program integration in multi-project change programs: Agency in integration practice. International Journal of Project Management, 36, 583-599. [DOI:10.1016/j.ijproman.2018.02.003]
65. Zhang, T. & Shen, D. (2022). Can recycled water policy in China adapt to local conditions: A policy implementation perspective. Journal of Cleaner Production, ISSN: 0959-6526, 380, p. 134840. [DOI:10.1016/j.jclepro.2022.134840]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 17، شماره 59 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710