[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1150522

مقالات دریافت شده: 2109
مقالات پذیرفته شده: 383
مقالات رد شده: 1597
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.16
نرخ رد: 75.72

میانگین دریافت تا پذیرش: 253 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 17، شماره 59 - ( 3-1403 ) ::
سال 17 شماره 59 صفحات 92-59 برگشت به فهرست نسخه ها
آیا ادراک مصرف‌کنندگان از رشد سطح عمومی قیمت‌ها یکسان با تورم رسمی است؟ (شواهدی از تورم ادراک شده‌ از سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها)
روزبه درخشان1 ، وحید ماجد*2
1- دانش‌آموختهٔ کارشناسی ارشد دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه تهران
2- عضو هیئت‌علمی گروه اقتصاد کاربردی، دانشکدهٔ اقتصاد دانشگاه تهران
چکیده:   (182 مشاهده)
درک مصرف‌کنندگان از پدیدهٔ تورم در بازارها و شرایط مختلف، ممکن است با اعلام رسمی مراکز آماری تفاوت‌هایی داشته باشد. اگر اختلاف بزرگی بین درک عمومی و آمارهای رسمی از تورم وجود داشته باشد، اعتماد به مراکز رسمی شامل منابع آماری دولت و بانک مرکزی ممکن است آسیب بیند و اهداف سیاست پولی تحت‌تأثیر قرار گیرد. علاوه‌براین در چنین وضعیت‌هایی، خانوارها فعالیت‌های اقتصادی خود را - ازجمله مصرف، سرمایه‌گذاری، پس‌انداز و تعدیلات دستمزدی - بر اساس این ادراکات تطبیق می‌دهند که ممکن است باعث انحراف از اهداف سیاست‌‌گذاری‌ها شود. این مطالعه با بهره‌گیری از رویکردهای شناختی به این موضوع پرداخته است. در خصوص ادراک مصرف‌کنندگان از تورم با استفاده از رویکردهای اقتصاد رفتاری، یک شاخص برای محاسبهٔ تورم درک‌شده توسط شهروندان ایرانی معرفی شده است. این شاخص بر اساس داده‌های پیمایشی و داده‌های رسمی منتشرشده توسط مرکز آمار ایران، برای گروه مصرفی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در سال 1399 به تفکیک استان‌ها محاسبه شده است. مطابق یافته‌های پژوهش، بیشترین تورم درک‌شده برای گروه مصرفی خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها مربوط به استان آذربایجان غربی و کمترین آن مربوط به استان گلستان برآورد شده است که در مقایسه با تورم رسمی اعلامی، از اختلاف زیاد در درک تورم در این استان‌ها نشان دارد. ساکنان استان تهران، به‌عنوان پرجمعیت‌ترین استان کشور نیز، تورم بالایی را نسبت‌به تورم اعلامی ادراک کرده‌اند که این میزان مطابق برآورد پژوهش ۱۱٫۸ واحد درصد است. شکاف بین تورم ادراکی و تورم رسمی می‌تواند ناشی از عواملی مانند تفاوت در الگوی مصرف، وضعیت اقتصادی خانوار، دسترسی به اطلاعات و تجربه‌های شخصی باشد و درک این شکاف برای سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان در جهت اتخاذ سیاست‌های مؤثر اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: تورم، تورم رسمی، تورم ادراکی، شاخص تعدیل شده تورم ادراکی، رویکرد شناختی، هزینه-درآمد خانوارهای ایرانی
متن کامل [PDF 1168 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی | موضوع مقاله: اقتصادکلان: مصرف، پس‌انداز، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری
دریافت: 1403/2/10 | پذیرش: 1403/7/18 | انتشار: 1403/10/9
فهرست منابع
1. آرمان‌مهر، م. ر. و فرهمندمنش، آ. (۱۳۹۶). بررسی اثر تغییرات قیمت بر رفاه خانوارهای شهری به تفکیک دهک‌های درآمدی و گروه‌های کالایی. فصلنامهٔ علمی مدلسازی اقتصادی، ۴۹-۷۴، ۱۱(۳۹).
2. پارسا، ۱. ع، حسین‌زاده، ج.، یزدان‌خواه، م.، اله‌رضایی، ا. و فرخفال، م. (۱۳۹۷). چرا ادراک عمومی از افزایش هزینه‌های زندگی و قیمت‌ها متفاوت از نرخ تورم رسمی است؟ مرکز آمار ایران.
3. رهبر، ف.، متوسلی، م.، و امیری، م. (۱۳۹۲). اقتصاددانان رفتاری و نظریه‌های آن‌ها. فصلنامهٔ برنامه‌ریزی و بودجه، ۱۸(۱)، ۱۳۳-۱۶۵.
4. طباطبائی یزدی، ر. (۱۳۸۶). دلایل تفاوت نرخ تورم با احساس مردم از تورم. مرکز پژوهش‌های مجلس.
5. عرفانی، ع. ر. (۱۳۸۲). اندیشه‌های اقتصادی دانیل کان. مجلهٔ تحقیقات اقتصادی، ۳۸(۳).
6. Antonides, G. (2008). How is perceived inflation related to actual price changes in the European :union:? Journal of Economic Psychology, 29(4), 417-432. [DOI:10.1016/j.joep.2008.04.002]
7. Ashton, M. J. (2012). "Real-Feel" inflation: Quantitative estimation of inflation perceptions. Business Economics, 47(1), 14-26. [DOI:10.1057/be.2011.35]
8. Aucremanne, L., Collin, M., & Stragier, T. (2007). Assessing the gap between observed and perceived inflation in the euro area: Is the credibility of the HICP at stake? National Bank of Belgium Working Paper, 112. [DOI:10.2139/ssrn.1687565]
9. Bates, J. M., & Gabor, A. (1986). Price perception in creeping inflation: Report on an enquiry. Journal of Economic Psychology, 7(3), 291-314. [DOI:10.1016/0167-4870(86)90022-X]
10. Boskin, M. J., Dulberger, E. R., Gordon, R. J., Griliches, Z., & Jorgenson, D. W. (1997). The CPI commission: Findings and recommendations. The American Economic Review, 87(2), 78-83.
11. Brachinger, H. W. (2008). A new index of perceived inflation: Assumptions, method, and application to Germany. Journal of Economic Psychology, 29(4), 433-457. [DOI:10.1016/j.joep.2008.04.004]
12. Bruine de Bruin, W., van der Klaauw, W., & Topa, G. (2011). Expectations of inflation: The biasing effect of thoughts about specific prices. FRB of New York Staff Report, 489. https://doi.org/10.2139/ssrn.1822288 [DOI:10.1016/j.joep.2011.07.002]
13. Bryan, M. F., & Cecchetti, S. G. (1993). The consumer price index as a measure of inflation. National Bureau of Economic Research Cambridge, Mass., USA. [DOI:10.3386/w4505]
14. Corduas, M. (2022). Gender differences in the perception of inflation. Journal of Economic Psychology, 90, 102522. [DOI:10.1016/j.joep.2022.102522]
15. del Giovane, P., & Sabbatini, R. (2005). The introduction of the euro and the divergence between officially measured and perceived inflation: The case of Italy. L'euro e l'inflazione. Percezioni, Fatti e Analisi.
16. Fischer, C. C. (1986). The differential impact of inflation on key societal interest groups and public policy implications. Journal of Economic Psychology, 7(3), 371-386. [DOI:10.1016/0167-4870(86)90027-9]
17. Gamble, A. (2006). Euro illusion or the reverse? Effects of currency and income on evaluations of prices of consumer products. Journal of Economic Psychology, 27(4), 531-542. [DOI:10.1016/j.joep.2006.01.006]
18. Jonung, L. (1981). Perceived and expected rates of inflation in Sweden. The American Economic Review, 71(5), 961-968.
19. Kahneman, D., & Tversky, A. (2013). Prospect theory: An analysis of decision under risk. In Handbook of the fundamentals of financial decision making: Part I (pp. 99-127). World Scientific. [DOI:10.1142/9789814417358_0006]
20. Kaplan, G., & Schulhofer-Wohl, S. (2017). Inflation at the household level. Journal of Monetary Economics, 91, 19-38. [DOI:10.1016/j.jmoneco.2017.08.002]
21. Pompian, M. M. (2011). Behavioral finance and wealth management: How to build investment strategies that account for investor biases. John Wiley & Sons. [DOI:10.1002/9781119202400]
22. Ranyard, R., del Missier, F., Bonini, N., Duxbury, D., & Summers, B. (2008). Perceptions and expectations of price changes and inflation: A review and conceptual framework. Journal of Economic Psychology, 29(4), 378-400. https://doi.org/10.1016/j.joep.2008.07.002 [DOI:10.1016/j.joep.2008.07.001]
23. Takahashi, Y., & Tamanyu, Y. (2022). Households' Perceived Inflation and CPI Inflation: The Case of Japan. Bank of Japan.
24. Vlasenko, P., & Cunningham, S. R. (2015). Capturing the inflation that people experience: The everyday price index vs. the consumer price index. American Institute for Economic Research Working Paper, 4.
25. Winter, C. K. (2020). The Value of Behavioral Economics for EU Judicial Decision-Making. German Law Journal, 21(2), 240-264. https://doi.org/10.1017/glj.2020.3 [DOI:DOI: 10.1017/glj.2020.3]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 17، شماره 59 - ( 3-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710