[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1150522

مقالات دریافت شده: 2109
مقالات پذیرفته شده: 383
مقالات رد شده: 1597
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.16
نرخ رد: 75.72

میانگین دریافت تا پذیرش: 253 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 16، شماره 57 - ( 9-1402 ) ::
سال 16 شماره 57 صفحات 437-409 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی اثر شبکهٔ اجتماعی در امتیاز اعتباری افراد با روش‌های یادگیری عمیق ماشین
رضا حیدری*1 ، سید موسی خادمی1
1- دانشگاه پیام نور تهران، واحد غرب
چکیده:   (87 مشاهده)
مؤسسات مالی از امتیازدهی اعتباری برای ارزیابی خطر بالقوهٔ نکول وام‌گیرندگان استفاده می‌کنند. در سال‌‌های اخیر، بسیاری از وام‌دهندگان به پتانسیل خوب وام‌گیرندگان کم‌سابقه یا فاقد سابقهٔ مالی کافی پی برده و به‌دنبال استفاده از انواع داده‌‌های جایگزین به‌منظور جبران کمبود داده‌‌های سابقهٔ اعتباری برای محاسبهٔ احتمال نکول و امتیاز اعتباری‌اند. این تحقیق به‌دنبال بررسی اثر متغیر‌ها و داده‌های مرتبط با شبکهٔ اجتماعی افراد بر امتیاز اعتباری آن‌هاست. این کار با یافتن اطلاعات معنی‌دار در مورد داده‌‌های اجتماعی افراد انجام می‌شود تا چگونگی اثر چنین داده‌هایی در امتیاز اعتباری آن‌ها اندازه‌گیری شود. فرضیهٔ اساسی این تحقیق این است که افراد با امتیاز اعتباری بالا با افرادی مشابه و هم‌سنخ با خود ارتباط اجتماعی دارند. در این تحقیق، مجموعه داده‌ای بالغ بر ۳۰۰ هزار از وام‌هایی که توسط یک بانک ایرانی به افراد حقیقی پرداخت شده است، برای تأیید و توضیح اثر متغیرهای شبکهٔ اجتماعی در امتیاز اعتباری مورداستفاده قرار گرفته است. بررسی‌های انجام‌شده با استفاده از روش رگرسیون لجستیک نشان می‌دهد که از نظر آماری، متغیر‌‌های اجتماعی افراد قابلیت پیش‌بینی احتمال نکول وام آن‌ها را دارد. نتایج الگوریتم‌‌های یادگیری ماشین نیز نشان می‌دهد که اطلاعات شبکهٔ اجتماعی می‌تواند عملکرد پیش‌بینی نکول وام را به‌طور قابل‌توجهی بهبود بخشد.
 
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: امتیازدهی اعتباری، احتمال نکول، شمول مالی، عدم تقارن اطلاعاتی، شبکهٔ اجتماعی، پیوند اجتماعی بد
متن کامل [PDF 1051 kb]   (51 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله روش‌شناختی | موضوع مقاله: مؤسسات و خدمات مالی (G2)
دریافت: 1402/11/27 | پذیرش: 1403/3/6 | انتشار: 1403/6/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 16، شماره 57 - ( 9-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710