1- دانشکدهٔ علوماجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
چکیده: (507 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر قدرت بازاری و راهبرد تنوع درآمدی نظام بانکی در خلق نقدینگی بانک با استفاده از روش خودرگرسیون برداری تابلویی است. بدینترتیب، دادههای 20 بانک در ایران طی دورهٔ زمانی 1394-1399 از صورتهای مالی و یادداشتهای پیوست جمعآوری شد. در این راستا، بهمنظور سنجش شاخص خلق نقدینگی، از روش برگر و برومن (2009) استفاده شده است. همچنین، با استفاده از تابع تصادفی مرزی ترنسلوگ قدرت بازاری از طریق شاخص لرنر اندازهگیری شد. برای سنجش شاخص تنوع درآمدی، شاخص هریشمن هرفیندال تعدیلشدهٔ درآمد غیربهرهای مورد استفاده قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که قدرت بازاری بانکها در خلق نقدینگی تأثیر منفی معناداری دارد. همچنین، تأثیر راهبرد تنوع درآمدی بدون بهرهای در خلق نقدینگی مورد تأیید قرار گرفت. نتایج آزمون تجزیهٔ واریانس نشان میدهد که در بلندمدت، قدرت بازاری بانک نسبت به راهبرد تنوع درآمدی بدون بهرهای از قدرت توضیحدهندگی بیشتری در خلق نقدینگی برخوردار است.