[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1150522

مقالات دریافت شده: 2109
مقالات پذیرفته شده: 383
مقالات رد شده: 1597
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.16
نرخ رد: 75.72

میانگین دریافت تا پذیرش: 253 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 13، شماره 43 - ( 3-1399 ) ::
سال 13 شماره 43 صفحات 188-149 برگشت به فهرست نسخه ها
تنظیم‌گری و مقررات‌گذاری نظام مالی در ایران: ارزیابی مقایسه‌ای
داوود منظور*1 ، سعید سید حسین زاده یزدی1
1- دانشگاه امام صادق(ع)
چکیده:   (1676 مشاهده)
تنظیمگری و نظارت یکی از اساسی‌ترین ارکان نظام مالی محسوب شده و مهم‌ترین کارکرد آن حفظ ثبات و سلامت در نظام مالی است. عملکرد حوزهٔ نظارت مالی متأثر از چهار رکن قوانین و مقررات نظارتی، ساختار نظارتی، عملکرد اجرای نظارت، و استقلال و وابستگی نهادهای ناظر است. بروز برخی رخدادهای بیثبات‌کننده در نظام مالی ایران تا حدودی اجماعی را در دیدگاه صاحب‌نظران حوزهٔ مالی کشور به‌وجود آورده است که برخی از ریشههای این رخداد را ‌باید در حوزهٔ ساختار نظارت بر نظام مالی کشور جست‌وجو کرد. پس از وقوع بحران مالی بینالمللی، کشورهای مختلف مبادرت به معماری مجدد نظام تنظیم‌گری و نظارت در حوزهٔ مالی کرده و یا برخی از شکاف‌های موجود در بُعد نظارتی، شبکهٔ ثبات مالی را به‌نوعی با تحول ساختار در این حوزه برطرف ساخته‌اند. هدف اصلی این مقاله یافتن تبیین ضرورت‌های تجدید ساختار نظارت و تنظیمگری مالی در کشور، ارائهٔ الگویی برای تجدید و یا ترمیم ساختار تنظیمگری موجود، و تمرکز وظایف نظارت بر نهادها و بازارهای مختلف مالی و حوزه‌های مهم نظارتی احتیاطی و کسب‌وکار در بانک مرکزی ج.ا.ا. و یا خارج از آن است. سه محور اصلی در تجدید ساختار نظارت‌های مالی موردتوجه قرار میگیرد: «تمرکز یا عدم تمرکز در تنظیمگری و نظارت»، «سیاستگذاری احتیاطی کلان و کسب‌وکار»، و «جایگاه بانک مرکزی در حوزهٔ تنظیم‌گری و نظارت». در این مقاله ضمن گزارش تجارب جهانی در خصوص معیارهای موردتوجه در تجدید ساختار معماری نظارت در حوزهٔ مالی و با مدنظر قرار دادن مختصات و چالش‌های کنونی نظارت در نظام مالی ایران و مدنظر قرار دادن شرایط ویژهٔ نظام مالی و اقتصادی کشور، الگویی برای نظارت و تنظیم‌گری بر نظام مالی ایران و نقش بانک مرکزی در این زمینه ارائه می‌شود.
واژه‌های کلیدی: نظارت، مقررات گذاری، الگوی یکپارچه، الگوی دوقله ای- ترکیبی
متن کامل [PDF 1268 kb]   (1342 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5)
دریافت: 1399/7/17 | پذیرش: 1399/8/28 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 43 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710