[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1150522

مقالات دریافت شده: 2109
مقالات پذیرفته شده: 383
مقالات رد شده: 1597
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.16
نرخ رد: 75.72

میانگین دریافت تا پذیرش: 253 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 13، شماره 43 - ( 3-1399 ) ::
سال 13 شماره 43 صفحات 68-25 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی الگوی مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی کشور
علی رضاییان1 ، احمد ودادی1 ، محمدرضا ربیعی مندجین1 ، حسن جعفری طاهری*1
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
چکیده:   (1886 مشاهده)
امروزه مسئولیت اجتماعی برای اکثر سازمان‌ها به‌خصوص نظام بانکداری و مدیرانشان موضوعی مهم به‌شمار می‌رود. تحقیق حاضر با هدف ارائهٔ الگوی یکپارچهٔ مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی انجام یافته است. برای انجام دادن پژوهش، پس از مرور ادبیات، ابتدا با استفاده از روش دلفی و نظرخواهی از خبرگان به شناسایی ابعاد مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی پرداخته شده است. جامعهٔ آماری این بخش ترکیبی از خبرگان دانشگاهی و نظام بانکی کشور در سطح بانک‌های دولتی، خصوصی، و نیمه‌دولتی بود و نمونه‌گیری از روش طبقه‌ای نسبی انجام شد. برای انجام دادن مراحل دلفی، پرسش‌نامه‌ای برگرفته از شاخص‌های مسئولیت اجتماعی در ادبیات و مبانی نظری به خبرگان ارسال شد، نظرسنجی پس از مرحلهٔ دوم دلفی متوقف و الگوی مفهومی اولیه تدوین شد؛ سپس در مرحلهٔ دوم پژوهش برای بررسی اعتبار الگو، از جامعهٔ آماری به تعداد ۲۲۹۶ نفر که شامل مدیران و کارشناسان مربوطه در نظام بانکی بود، نمونه‌ای به تعداد ۷۴۹ نفر به روش طبقه‌ای نسبی انتخاب و پرسش‌نامهٔ تدوین‌شده بر اساس الگو در میان آنان توزیع شد. پس از انجام دادن تجزیه‌وتحلیل در این بخش با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی، الگوی مفهومی نهایی مسئولیت اجتماعی در نظام بانکی تدوین شد. یافته‌های تحقیق بیانگر ۲ بعد اصلی (ذی‌نفعان اولیه و ذی‌نفعان ثانویه)، ۹ مؤلفه (رقبا، نهادهای نظارتی و قانونی، مشتریان، تأمین‌کنندگان و شرکا، سهام‌داران، کارکنان، نهادهای حاکمیتی، جامعه، محیط‌زیست) و ۳۲ شاخص است. درنهایت بر اساس الگوی به‌دست‌آمده مسئولیت اجتماعی بانک‌ها، پیشنهادهایی در زمینهٔ ابعاد ذی‌نفعان اولیه و ثانویه ارائه شد.
واژه‌های کلیدی: مسئولیت اجتماعی، نظام بانکی، رویکرد یکپارچگی
متن کامل [PDF 1492 kb]   (1899 دریافت)    
نوع مطالعه: مرور ادبیات | موضوع مقاله: مؤسسات و خدمات مالی (G2)
دریافت: 1399/1/23 | پذیرش: 1399/6/11 | انتشار: 1399/9/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 13، شماره 43 - ( 3-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710