سیستم ارزیابی عملکرد ثابت با مجموعه معیارهای از قبل تعیینشده، محدودیتهای زیادی را در زمینهٔ ارزیابی عملکرد برای بانکها که دارای محیط متغیر هستند، بهوجود آورده است. به همین منظور این مطالعه با هدف ارائهٔ مدل ارزیابی عملکرد منعطف، سازگار با تغییرات درونسازمانی و بیرون سازمانی انجام شد. پژوهش حاضر ابتدا به تشکیل بانک اطلاعاتی از معیارهای مرتبط با فعالیتهای بانکی پرداخت که پس از دسته بندی توسط خبرگان 25 مفهوم کلی پدیدار شد. سپس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی، 9 معیار تاثیرگذار شناسایی گردید که در ادامه با روش فرایند تحلیل شبکه فازی (FANP)، وزندهی و رتبهبندی شدند. ایجاد عدالت سازمانی برای تمام همکاران، برآورده کردن نیاز مشتریان در سریعترین زمان ممکن، تأکید بر اخلاق مناسب کارکنان با مشتری و تحقیق و توسعه برای محصولات و خدمات برخی از مهمترین این معیارها هستند. نتایج نشان داد که مدل منعطف پیشنهادی میتواند بهعنوان ابزاری جهت استخراج معیارهای ارزیابی عملکرد منطبق با خواستهٔ سازمان مورداستفاده قرار گیرد و در فرایند ارزیابی عملکرد بهکارگرفته شود. بهروزرسانی معیارهای موجود در بانک اطلاعاتی بر اساس نتایج ارزیابیها و تصمیمات مدیریتی و تغییر استراتژیها و استفاده از این مدل جهت انتخاب معیارهای مناسب در هر دورهٔ ارزیابی عملکرد بر اساس شرایط سازمان از نوآوریهای این پژوهش بوده است.