[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 18
تعداد شماره ها: 63
تعداد مشاهده ی مقالات: 1187378

مقالات دریافت شده: 2119
مقالات پذیرفته شده: 397
مقالات رد شده: 1604
مقالات منتشر شده: 384

نرخ پذیرش: 18.74
نرخ رد: 75.7

میانگین دریافت تا پذیرش: 248 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 71.3 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 3، شماره 7 - ( بهار 1390 ) ::
سال 3 شماره 7 صفحات 40-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی سیاست های تحریک تقاضای اسمی در اقتصاد ایران (شیب کوتاه مدت منحنی فیلیپس در اقتصاد ایران)
مسعود نیلی*1 ، سید مهدی برکچیان2 ، کیوان اسلامی3
1- دانشگاه صنعتی شریف
2- دانشگاه صنعتی شریف و مدیر گروه مدل‌سازی پژوهشکده پولی و بانکی
3- دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف
چکیده:   (5493 مشاهده)

 هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین تقاضای اسمی و تولید حقیقی در اقتصاد ایران، در یک بازه زمانی پنجاه ساله است. به ویژه در این تحقیق بررسی خواهیم کرد که آیا این رابطه در طول پنج دهه گذشته دستخوش تغییر شده است یا خیر. مشاهدات ما نشان از وجود رابطه ای معنا دار و قوی بین تولید و تقاضا در سال های پیش از دهه 1350 دارد. پس از یک شکست ساختاری در مقطع ۱۳۵۲، از اثرپذیری تولید حقیقی از تقاضای اسمی در فاصله سال های ۱۳۵۲ تا ۱۳۷۰ کاسته می شود. سپس از سال ۱۳۷۱، رابطه تولید و تقاضا در اقتصاد ایران کاملاً فرو می ریزد. مشاهدات بعدی نشان می دهد که عامل موثر در شکست ساختاری این رابطه در سال ۱۳۵۲، تغییر در سازوکار اطلاعاتی موجود در بازارهاست (سازوکار اطلاعات ناکامل) و عامل اصلی در شکست ساختاری دوم، تغییر در چسبندگی قیمت ها و در نتیجه، افزایش متوسط نرخ تورم است.

طبقه‌بندی E13، E12، E24، E52، E32 : JEL

تاریخ دریافت مقاله: ۱۳۹۰/۱۱/۱۱                      تاریخ پذیرش مقاله: ۱۳۹۱/۵/۲۴

واژه‌های کلیدی: اطلاعات ناکامل، چسبندگی قیمت ها، هزینه های برچسب، منحنی فیلیپس، شکست ساختاری، استمرار چرخه های تجاری
متن کامل [PDF 477 kb]   (2341 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: 1393/5/13 | پذیرش: 1393/5/13 | انتشار: 1393/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 3، شماره 7 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4713