1- سازمان امور مالیاتی 2- دانشگاه آزاد اسلامی بابل 3- دانشگاه پیامنور ساری 4- دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه
چکیده: (7213 مشاهده)
طرح و توسعه کامل مدیریت سرمایه در گردش میتواند سهم مؤثری در به وجود آمدن سودآوری و ارزش شرکتها در بازار داشته باشد. هدف این مقاله بررسی تجربی اثر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری و ارزشگذاری بازار در شرکتهای ایرانی بوده است. دادههای این پژوهش از صورتهای مالی 90 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1385 تا 1390 گرفته شده است. در این پژوهش از متغیر بازده کل داراییها و نسبت بازده به سرمایه سرمایهگذاری شده به عنوان معیار سودآوری شرکتها و از کیو توبین (Tobin's Q) به عنوان متغیر ارزش بازار و از متغیرهای چرخه تبدیل وجه نقد، نسبت دارایی جاری به بدهی جاری، نسبت دارایی جاری به کل داراییها، نسبت بدهی جاری به کل داراییها و نسبت بدهی به کل داراییها به عنوان معیارهای مدیریت سرمایه در گردش استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اجزای سرمایه در گردش و عملکرد مالی رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده بین اجزای سرمایه در گردش و ارزشگذاری بازار رابطه معناداری وجود دارد.