1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه تهران 3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (3312 مشاهده)
وجود یک چارچوب تکاملیافته مدیریت ریسک اعتباری (CRM)، نشاندهنده توانگری مالی نظام بانکداری بهصورت عام و نیز شاخص مهمی برای پایداری و مقاومت مالی هر بانک بهصورت خاص است. بااینحال، تبیین معیارهای اندازهگیری جهت بررسی و ارزیابی میزان بلوغ چارچوب CRM چالش اساسی برای مقام سیاستگذار،ناظر و حتی بدنه نظام بانکداری بوده است. در مقاله حاضر ابتدا با استفاده از نگاشت مفهومی ابعاد و اجزاء CRM تبیین شده و سپس اوزان مناسب تخصیص مییابد و آنگاه شاخص اندازهگیری CRM در نظام بانکداری تعریف میشود. اعتبار و روایی شاخص تعریفشده، از طریق بررسی ارتباط نمرات شاخص پیشنهادی با نسبت مطالبات غیرجاری هریک از بانکهای ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد سه مقوله اصلی مدیریت ریسک اعتباری شامل زیرساخت مناسب، روشها و متدهای مناسب و استراتژی و سیاستها بهترتیب با اهمیت نسبی ۴۹، ۲۸ و ۲۳ بوده است.