[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
نمایه نویسندگان
نمایه واژه های کلیدی
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 17
تعداد شماره ها: 62
تعداد مشاهده ی مقالات: 1174547

مقالات دریافت شده: 2114
مقالات پذیرفته شده: 396
مقالات رد شده: 1602
مقالات منتشر شده: 378

نرخ پذیرش: 18.73
نرخ رد: 75.78

میانگین دریافت تا پذیرش: 248 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 72 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 15، شماره 51 - ( 3-1401 ) ::
سال 15 شماره 51 صفحات 154-121 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی الگوهای پویایی ریسک اعتباری مشتریان حقیقی بانک‌ها و مؤسسات مالی (مطالعهٔ موردی: سه بانک ایرانی)
صبا مرادی1 ، فریماه مخاطب رفیعی*2 ، عباس سقایی3
1- دانشکده مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی
2- دانشکده مهندسی صنایع و سیستم ها، دانشگاه تربیت مدرس
3- دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علوم و تحقیقات
چکیده:   (978 مشاهده)
بررسی ریسک اعتباری مشتریان از مهم‌ترین دغدغه‌های بانک‌ها است. افزایش مطالبات معوق نشان می‌دهد که مدل‌های مرسوم نتوانسته‌اند ریسک اعتباری مشتریان را به خوبی ارزیابی کنند. عوامل متغیر و غیرقطعی محیطی بر رفتار مشتری اثر می‌گذارد و موجب تغییر ریسک اعتباری مشتری در طول زمان می‌شود، لذا می‌بایست مدلی پویا برای ارزیابی ریسک اعتباری مشتری طراحی شود. پژوهش‌های گذشته از مدل‌های متداولی مانند مدل‌های مالی، شبکه‌های عصبی، و مبتنی بر داده‌های تجربی استفاده کرده‌اند. در این پژوهش با درنظرگرفتن جابه‌جاشدن مشتری در طول زمان در گروه‌های مختلف کم‌ریسک، ریسک متوسط، و ریسک بالا و با به‌کارگیری روش‌های تحلیل داده‌های بزرگ، الگوهای رفتار پویای مشتریان استخراج شده است. برای این منظور، اطلاعات مشتریان حقیقی سه بانک مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد که مدل با درجهٔ حساسیت ۹۲٫۱ درصد و درجهٔ تشخیص ۸۹٫۱  درصد از کارایی بالایی برخوردار است و در مقایسه با مدل‌های پروبیت، لاجیت، و شبکهٔ عصبی بهتر عمل می‌کند و کارایی بالاتری دارد. دستاورد این پژوهش، تشخیص الگوهای پویای ریسک اعتباری مشتریان است. این روش به این جهت که به آموزش مجدد داده‌ها نیازی ندارد، موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌گردد.
 
واژه‌های کلیدی: مطالبات معوق، نکول، پویایی رفتار مشتریان، ابزارهای تحلیل دادهٔ‌های بزرگ، الگوهای پویای ریسک اعتباری، خوشه‌بندی پویا.
متن کامل [PDF 1121 kb]   (524 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه موردی | موضوع مقاله: مؤسسات و خدمات مالی (G2)
دریافت: 1398/10/7 | پذیرش: 1401/4/15 | انتشار: 1401/7/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 15، شماره 51 - ( 3-1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710