[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: سال 5، شماره 13 - ( پاییز 1391 ) ::
سال 5 شماره 13 صفحات 95-120 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان کارایی مدل‌های مختلف شناسایی الگو در طراحی و ساخت مدل‌های امتیازبندی اعتباری
محمد فریدون کیانی 1، مهری محفوظیان2
1- کارشناس واحد بازرسی بانک کارآفرین
2- کارشناس بانک کارآفرین
چکیده:   (933 مشاهده)

تاکنون طیف وسیعی از انواع روش‌های شناسایی الگو  برای تولید و ساخت مدل‌های امتیازبندی اعتباری  مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است اما آنچه در اغلب این تحقیقات کمتر در نظر گرفته شده توجه کافی به نیازهای مسأله است که آن را از یک مسأله دسته‌بندی  ساده متمایز می‌کند. در امتیازبندی اعتباری لازم است به هزینه دسته‌بندی نادرست توجه ویژه‌ای معطوف گردد، زیرا در عمل هزینه دسته‌بندی نادرست مشتریان بد بسیار بیشتر از هزینه دسته‌بندی نادرست مشتریان خوب است.
از این‌رو در این تحقیق سعی شده با بررسی روش‌های مختلف ارزیابی، میزان کارایی آنها در چندین روش امتیازبندی اعتباری سنجیده شود و در نهایت با ارائه یک روش ارزیابی مناسب مشکلات موجود در آنها مرتفع گردد.

طبقه‌بندی G17, E51, E47 : JEL

تاریخ دریافت مقاله: ۱۳۹۱/۵/۱             تاریخ پذیرش مقاله: ۱۳۹۱/۵/۲۴

متن کامل [PDF 343 kb]   (958 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print



سال 5، شماره 13 - ( پاییز 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3664