[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: سال 9، شماره 30 - ( زمستان 1395 ) ::
سال 9 شماره 30 صفحات 657-693 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی یک مدل ترکیبی‌گروه‌ محور ذهنی-عینی به‌منظور رتبه‌بندی اعتباری
آقای محمد علی حیدری بیوکی 1، دکتر سیامک نوری2
1- کارشناسی ارشد دانشگاه علم و صنعت
2- دانشیار دانشگاه علم و صنعت
چکیده:   (47 مشاهده)

‌رتبه‌بندی اعتباری از موضوعات مورد توجه محققین بوده است. از سوی دیگر کاربرد آن در انتخاب مشتریان برای اعطای تسهیلات این موضوع را برای فعالان این حوزه مهم کرده است. ازاین‌رو در این مقاله با به‌کارگیری هم‌زمان مزایای مدل عینی (ریاضی) و مدل ذهنی (استفاده از نظرات خبرگان)، مدل جدید رتبه‌بندی اعتباری ارائه شده است. مزایای مدل پیشنهادی در مقایسه با مدل‌های موجود از سه منظر قابل توجه است. نخست آنکه امکان رتبه‌بندی شرکت‌های تولیدی که از منظر بخش و اندازه در گروه‌های مختلف صنعتی قرار دارند، فراهم می‌شود. دوم آنکه، در مدل پیشنهادی، امتیاز اعتباری شرکت‌ها به‌صورت مقایسه‌ای محاسبه می‌شود. سومین و مهم‌ترین مزیت مدل پیشنهادی تلفیق مدل‌های ذهنی و مدل‌های عینی است که ضمن بهره‌مندی از مدل ریاضی، نظرات کارشناسان خبره نیز بر روی امتیاز نهایی اعمال می‌شود. برای نمایش چگونگی اجرای مدل، از اطلاعات ۶۰ شرکت سازمان بورس اوراق بهادار ‌استفاده‌شده و برای بخش ذهنی آن، نظرات ۵ کارشناس خبره موسسه مالی اخذ‌ شده است.
 
واژه‌های کلیدی: ‌رتبه‌بندی اعتباری گروه ‌محور، ‌تحلیل پوششی داده‌ها
متن کامل [PDF 1826 kb]   (27 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله نظری | موضوع مقاله: مؤسسات و خدمات مالی (G2)
دریافت: ۱۳۹۴/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۰ | انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


سال 9، شماره 30 - ( زمستان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 779 queries by yektaweb 3471