شاخص های پذیرش و توسعه بانکداری الکترونیک در ایران (با نگاهی به تجارب سایر کشورها)
|
تورج صادقی* |
دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور |
|
چکیده: (4059 مشاهده) |
با افزایش استفاده از اینترنت عجیب نیست که از این فناوری در خدمات بانکی و مالی هم استفاده شود. عصری که در آن زندگی می کنیم ، احتمالاً هیجان انگیز ترین زمان در تاریخ برای مطالعه بازارها و موسسات مالی است. آشفتگی فزاینده محیط، رقابت و تغییر ، جهانی سازی ، نظارت و کنترل بر تغییر ترجیحات مشتریان بدین معنا ست که استراتژی های جدید برای جذب و حفظ مشتری مهم شده است . ملاک گزینش بانک از سوی افراد، رضایت کلی آنان از بانک مورد نظر می باشد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، برخی از معیارهای مهم مشتریان برای گزینش بانک عبارت اند از: سهولت دسترسی (مانند موقعیت)، توصیه های دوستان، شهرت بانک، میزان ارائه اعتبار، دوستانه بودن رفتار پرسنل بانک، هزینه پایین خدمت های ارائه شده، ساعت های مناسب برای ارائه خدمات بانکداری، ارائه خدمات مخصوص و باکیفیت و غیره. اهمیت این عوامل در کشورهای مختلف متفاوت می باشد و به عوامل مختلفی چون سن، جنسیت، درآمد، موقعیت، حرفه، پیشینه فرهنگی مشتریان و همین طور نوع بانک (اسلامی یا سنتی) بستگی دارد. در مقاله حاضر تلاش شده است با بررسی تجربیات سایر کشورها در زمینه ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، به عوامل مهم در پذیرش و توسعه خدمات بانکداری الکترونیک در ایران پرداخته شود تا ضمن فراهم شدن امکان مقایسه، ملاک های موثر در این حوزه شناسایی شوند. از مهم ترین موارد بررسی شده در این مقاله تفاوت های جمعیت شناسی پاسخ دهندگان در پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک در ایران می باشد. طبقهبندی O57, G21, R11 : JEL |
|
واژههای کلیدی: شاخص های توسعه، خدمات بانکداری الکترونیک، ایران |
|
متن کامل [PDF 291 kb]
(6783 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: 1393/5/13 | پذیرش: 1393/5/13 | انتشار: 1393/5/13
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|