[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: سال 6، شماره 17 - ( پاییز 1392 ) ::
سال 6 شماره 17 صفحات 146-133 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مدیریت اجزای سرمایه در گردش بر سودآوری و ارزش‌گذاری شرکت‌ها در بازار (مورد مطالعه شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران)
امیر رسائیان*1، میرعسکری اکبری2، مینا احمدی3، محدثه سلطان‌تویه4
1- سازمان امور مالیاتی
2- دانشگاه آزاد اسلامی بابل
3- دانشگاه پیام‌نور ساری
4- دانشگاه آزاد اسلامی فیروزکوه
چکیده:   (6832 مشاهده)

طرح و توسعه کامل مدیریت سرمایه در گردش می‌تواند سهم مؤثری در به وجود آمدن سودآوری و ارزش شرکت‌ها در بازار داشته باشد. هدف این مقاله بررسی تجربی اثر مدیریت سرمایه در گردش بر سودآوری و ارزش‌گذاری بازار در شرکت‌های ایرانی بوده است. داده‌های این پژوهش از صورت‌های مالی 90 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1385 تا 1390 گرفته شده است. در این پژوهش از متغیر بازده کل دارایی‌ها و نسبت بازده به سرمایه سرمایه‌گذاری ‌شده به عنوان معیار سودآوری شرکت‌ها و از کیو توبین (Tobin's Q) به عنوان متغیر ارزش بازار و از متغیرهای چرخه تبدیل وجه نقد، نسبت دارایی جاری به بدهی جاری، نسبت دارایی جاری به کل دارایی‌ها، نسبت بدهی جاری به کل دارایی‌ها و نسبت بدهی به کل دارایی‌ها به عنوان معیارهای مدیریت سرمایه در گردش استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین اجزای سرمایه در گردش و عملکرد مالی رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین نتایج به دست آمده بین اجزای سرمایه در گردش و ارزش‌گذاری بازار رابطه معنا‌داری وجود دارد.

واژه‌های کلیدی: چرخه تبدیل وجه نقد، کیو توبین، بازدهی
متن کامل [PDF 349 kb]   (2106 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: 1393/5/12 | پذیرش: 1393/7/30 | انتشار: 1393/7/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 6، شماره 17 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 27 queries by YEKTAWEB 4570