[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
فرم ثبت‌ نام
فرم ارسال مقاله
اطلاعیه‌ها
برای نویسندگان و داوران
موضوع مقالات قابل چاپ
انواع مقالات قابل چاپ
ویژگی‌های فایل مقاله
ویژگی‌های باطن مقالات
ویژگی‌های ظاهر مقالات
صفحه‌کلید استاندارد فارسی
فرایند داوری و چاپ مقالات
فرم تعارض منافع
راهنما
راهنمای ثبت نام
راهنمای ارسال مقاله
راهنمای داوری مقالات
آرشیو مجله و مقالات
کلیه شماره‌های مجله
آخرین شماره
مقالات آماده انتشار
اطلاعات نشریه
اهداف و زمینه‌ها
هیات تحریریه
اطلاعات نشریه
پیشینه نشریه
اصول اخلاقی نشریه
اسامی داوران
تماس با ما
اطلاعات تماس
فرم برقراری ارتباط
::
شبکه‌های اجتماعی


..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات از پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آمار نشریه
تعداد دوره های نشریه: 15
تعداد شماره ها: 53
تعداد مشاهده ی مقالات: 1079264

مقالات دریافت شده: 1954
مقالات پذیرفته شده: 332
مقالات رد شده: 1494
مقالات منتشر شده: 324

نرخ پذیرش: 16.99
نرخ رد: 76.46

میانگین دریافت تا پذیرش: 273 روز
میانگین پذیرش تا انتشار: 71.5 روز
____
..
نشریات مرتبط

پژوهش‌های مالیه اسلامی

AWT IMAGE

(دوفصلنامه)

..
:: سال 14، شماره 49 - ( 9-1400 ) ::
سال 14 شماره 49 صفحات 560-535 برگشت به فهرست نسخه ها
مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی بانک‌ها در ایران
علیرضا عرفانی* 1، صدیقه محمدمرادی1
1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (1275 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی نقش مسئولیت اجتماعی در عملکرد مالی بانک‌های ایران است. در این پژوهش، ابتدا شاخصی کمّی از ترکیب نُه نماگر نظام بانکی ساخته شد. انتخاب نماگرها به‌گونه‌ای انجام شد که مسئولیت اجتماعی نظام بانکی کشور در قبال سهامداران، مشتریان، وام‌گیرندگان، تولیدکنندگان، جامعه، و دولت را پوشش دهند؛ سپس، تأثیر این شاخص در عملکرد مالی (بازده دارایی‌های) ۱۱ بانک منتخب کشور شامل ۳ بانک دولتی، ۳ بانک نیمه‌دولتی (خصولتی)، و ۵ بانک خصوصی در بازه زمانی ده‌ساله (۱۳۹۵-۱۳۸۶) و با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم‌یافته (GMM) موردبررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اولاً، میانگین شاخص مسئولیت اجتماعی برای بانک‌های خصوصی ۰٫۲۶، برای بانک‌های دولتی ۰٫۲۸، و برای بانک‌های نیمه‌دولتی ۰٫۳۱ بوده است. لذا، بانک‌های نیمه‌دولتی بیشترین مسئولیت اجتماعی و بانک‌های خصوصی کمترین مسئولیت اجتماعی را انجام داده‌اند. دوم، رابطهٔ مثبت و معنا‌داری بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی بانک‌های تحت بررسی وجود دارد؛ به‌طوری‌که با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بالاتر، عملکرد مالی بانک‌ها بهبود می‌یابد؛ سوم، این رابطه در بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی قوی‌تر از بانک‌های خصوصی است؛ به‌طوری‌که با افزایش نقش مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی با شدت بیشتری بهبود می‌یابد.
واژه‌های کلیدی: مدل پانل، نظام بانکی ایران، مدل گشتاورهای تعمیم یافته
متن کامل [PDF 803 kb]   (871 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی | موضوع مقاله: سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5)
دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1400/12/7 | انتشار: 1400/12/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 49 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4624