مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی بانکها در ایران
|
علیرضا عرفانی* 1، صدیقه محمدمرادی1  |
1- دانشگاه سمنان |
|
چکیده: (1275 مشاهده) |
هدف این پژوهش بررسی نقش مسئولیت اجتماعی در عملکرد مالی بانکهای ایران است. در این پژوهش، ابتدا شاخصی کمّی از ترکیب نُه نماگر نظام بانکی ساخته شد. انتخاب نماگرها بهگونهای انجام شد که مسئولیت اجتماعی نظام بانکی کشور در قبال سهامداران، مشتریان، وامگیرندگان، تولیدکنندگان، جامعه، و دولت را پوشش دهند؛ سپس، تأثیر این شاخص در عملکرد مالی (بازده داراییهای) ۱۱ بانک منتخب کشور شامل ۳ بانک دولتی، ۳ بانک نیمهدولتی (خصولتی)، و ۵ بانک خصوصی در بازه زمانی دهساله (۱۳۹۵-۱۳۸۶) و با استفاده از روش گشتاورهای تعمیمیافته (GMM) موردبررسی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اولاً، میانگین شاخص مسئولیت اجتماعی برای بانکهای خصوصی ۰٫۲۶، برای بانکهای دولتی ۰٫۲۸، و برای بانکهای نیمهدولتی ۰٫۳۱ بوده است. لذا، بانکهای نیمهدولتی بیشترین مسئولیت اجتماعی و بانکهای خصوصی کمترین مسئولیت اجتماعی را انجام دادهاند. دوم، رابطهٔ مثبت و معناداری بین مسئولیت اجتماعی و عملکرد مالی بانکهای تحت بررسی وجود دارد؛ بهطوریکه با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی بالاتر، عملکرد مالی بانکها بهبود مییابد؛ سوم، این رابطه در بانکهای دولتی و نیمهدولتی قویتر از بانکهای خصوصی است؛ بهطوریکه با افزایش نقش مسئولیت اجتماعی، عملکرد مالی بانکهای دولتی و نیمهدولتی با شدت بیشتری بهبود مییابد. |
|
واژههای کلیدی: مدل پانل، نظام بانکی ایران، مدل گشتاورهای تعمیم یافته |
|
متن کامل [PDF 803 kb]
(871 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
موضوع مقاله:
سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5) دریافت: 1399/7/9 | پذیرش: 1400/12/7 | انتشار: 1400/12/21
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|