تأثیر حضور رسانهای مقام پولی در تقاضای پول، نرخ ارز، و قیمت سکهٔ طلا در ایران
|
علیرضا عرفانی*1، فرشاد پرویزیان2 |
1- دانشگاه سمنان 2- دانشگاه جامع علمی کاربردی |
|
چکیده: (1765 مشاهده) |
بررسی تأثیر حضور رئیسکل بانک مرکزی در فضای رسانهای بر بازارهای مالی، علاوه بر اینکه درک ما را از چگونگی شکلگیری الگوهای انتظاری افراد از آیندهٔ قیمتها ارتقا میبخشد، به درک واقعبینانهتر از انتقال تکانهها و سرریز نوسانات نیز میانجامد. در این مقاله، اثرات متقابل حضور رسانهای مقام پولی و سایر متغیرهای تحت بررسی با استفاده از مدل گارچ چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفته است.نتایج بهدستآمده بیانگر این است که نرخ رشد قیمت سکهٔ طلا و نرخ رشد دلار به رشد حضور رئیسکل بانک مرکزی در فضای رسانهای کشور واکنش مثبت نشان میدهد. این خود بیانگر نوعی تأثیر در الگوهای انتظاری افراد است که احتمالاً موجب افزایش تقاضا و در پی آن، رشد قیمت سکه شده است. تأثیر رشد حضور مقام پولی در رسانه در رشد تقاضای پول معنادار نیست، اما ضریب همبستگی شرطی ثابت رشد حضور مقام پولی در رسانه و نرخهای رشد تقاضای پول، سکه، و دلار معنادار است. چنانچه سبد دارایی افراد را ترکیبی از پول نقد، سکه، و ارز خارجی بدانیم، معناداری ارتباط این متغیرها بیانگر نوعی مدیریت سبد دارایی افراد است. این مدیریت در حالی است که به حضور و البته میزان حضور مقام پولی در رسانه واکنش نشان میدهند که این گمان مطرح میشود افراد هنگام بهینهسازی سبد دارایی خود برای حداکثر شدن مطلوبیت داراییهایشان به اطلاعات دریافتی از رسانهها بهخصوص حضور رئیسکل بانک مرکزی در رسانه واکنش نشان میدهند. |
|
واژههای کلیدی: سیاست پولی، رسانه، انتظارات، مدل CCC-MGARCH |
|
متن کامل [PDF 1311 kb]
(627 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
موضوع مقاله:
سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5) دریافت: 1399/5/23 | پذیرش: 1399/9/2 | انتشار: 1399/9/22
|
|
|
|