تبیین رابطه بین مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در شعب بانکهای منتخب در استان لرستان
|
مهرداد جدیدی*1، مهرداد عالمزاده1، سیدمحمدباقر محمدی پیراسته2، سیدعلیمراد حسینی پاک1، حبیب میرزایی2 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد 2- دانشگاه پیام نور مرکز تهران |
|
چکیده: (7760 مشاهده) |
در حال حاضر هم یادگیری سازمانی و هم مدیریت دانش توان لازم برای نیل به سطوح بالای کارایی و اثربخشی را در سازمان ارائه میکنند و یادگیری سازمانی نیز به مدیریت دانش نیاز دارد. بر این اساس، به منظور تبیین رابطه بین مولفههای مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی در شعب بانکهای ملت، تجارت، کشاورزی، پارسیان و اقتصاد نوین سطح استان لرستان، این پژوهش انجام گرفت. تعداد کارکنان این بانکها در مجموع 1203 نفر است که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه تعداد 291 نفر تعیین شد. اعضای این نمونه از طریق روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از دو پرسشنامه 26 سوالی استاندارد مدیریت دانش (نوناکا و تاکوچی) و پرسشنامه 28 سوالی استاندارد سطوح یادگیری سازمانی (واتکینز و مارسیک)، استفاده شده است. برای تحلیل دادهها و آزمون فرضیات از نرمافزار Spss و آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. از تجزیه و تحلیل اطلاعات این نتایج حاصل شد: بین مدیریت دانش با سطوح یادگیری سازمانی و نیز بین مدیریت دانش و هر یک از سطوح یادگیری سازمانی رابطه معنیدار و مثبت برقرار است.
طبقهبندی L21, C10, G21 : JEL
تاریخ دریافت: ۱۳۹۱/۱۰/۴ تاریخ پذیرش: ۱۳۹۱/۱۱/۲۹ |
|
واژههای کلیدی: مدیریت دانش، سطوح یادگیری سازمانی، مدل نوناکا و تاکوچی |
|
متن کامل [PDF 472 kb]
(3123 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: 1393/5/18 | پذیرش: 1393/5/18 | انتشار: 1393/5/18
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|