:: سال 4، شماره 12 - ( تابستان 1391 ) ::
سال 4 شماره 12 صفحات 144-127 برگشت به فهرست نسخه ها
معکوس‌نمودن بار اثبات دعوی مبنای مسئولیت در رابطه بین بانک و مشتری در بانکداری الکترونیکی
حمید قنبری*
اداره بررسی‌های حقوقی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
چکیده:   (3316 مشاهده)

یکی از مسائل مهم در بانکداری الکترونیک این است که در صورت بروز اختلاف بین بانک و مشتری، بار اثبات دعوی بر عهده چه کسی است. در حالی که نظام سنتی ادله اثبات دعوی، بار اثبات را بر دوش مدعی قرار می‌دهد، واقعیت‌های بانکداری الکترونیک به گونه‌ای هستند که استفاده از این نظام سنتی را دشوار می‌نمایند. این مقاله در پی اثبات این امر است که عدالت اقتضا می‌کند از یک سو بار اثبات دعوی در بانکداری الکترونیک بر عهده بانک قرار داشته باشد (صرف‌نظر از اینکه بانک مدعی باشد یا مدعی علیه) و از سوی دیگر به جای نظام واحد مسئولیت، نظام دوگانه مسئولیت مبتنی بر خطا و مسئولیت مبتنی بر خطر در رابطه بین بانک و مشتری برقرار گردد.

طبقه‌بندی G21, G28, G29, C44 : JEL

تاریخ دریافت مقاله: ۱۳۹۱/۵/۱                 تاریخ پذیرش مقاله: ۱۳۹۱/۵/۲۴

واژه‌های کلیدی: مسئولیت مدنی، نظریه خطا، نظریه خطر، تقصیر مفروض، بانکداری الکترونیک
متن کامل [PDF 149 kb]   (3495 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: 1393/5/18 | پذیرش: 1393/5/18 | انتشار: 1393/5/18


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 4، شماره 12 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها