:: سال 12، شماره 41 - ( 9-1398 ) ::
سال 12 شماره 41 صفحات 551-576 برگشت به فهرست نسخه ها
ریسک اعتباری بانک‌ها، با تأکید بر گزارش حسابرسی مشتریان حقوقی
سجاد کردمنجیری1، ایمان داداشی1، زهرا خوشنود2، حمیدرضا غلام نیا1
1- دانشگاه آزاد اسلامی، بابل
2- پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی
چکیده:   (307 مشاهده)
 گسترش فزایندهٔ ریسک اعتباری در قالب مطالبات غیرجاری، باعث کاهش توان مالی بانک‌ها در اعطای تسهیلات و سودآوری شده، و با سرایت این آثار از بخش بانکی به بخش‌های مختلف اقتصادی، حتی می‌توان شاهد بحران‌های پولی و مالی بود. بنابراین، کنترل این ریسک با تمرکز بر عوامل اثرگذار در ایجاد آن، اهمیت زیادی دارد. هرچند متغیرهای مختلفی در شکل‌گیری ریسک اعتباری اثرگذارند، در این پژوهش بر ویژگی‌های گزارش حسابرسی و متغیرهای غیرمالی شرکت‌ها در نکول و وقوع ریسک اعتباری تأکید می‌شود که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. به این منظور، ویژگی‌های حسابرسی و متغیرهای غیرمالی ۶۳۵ پروندهٔ تسهیلاتی مشتریان حقوقی بانک سپه برای دوره ۱۳۹۶-۱۳۸۵ استخراج و با رگرسیون لجستیک، ریسک اعتباری و احتمال نکول این مشتریان پیش‌بینی شد. یافتهها بیانگر نقش کلیدی متغیرهای حسابرسی مشتمل بر ابهام در تداوم فعالیت، تعداد بندهای توضیحی و دوره تصدی حسابرس، در کنار متغیرهای غیرمالی، بر ریسک اعتباری بوده است.
واژه‌های کلیدی: ریسک اعتباری، مطالبات غیرجاری، گزارش حسابرس مستقل، متغیرهای غیرمالی، رگرسیون لجستیک.
متن کامل [PDF 917 kb]   (145 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی | موضوع مقاله: مؤسسات و خدمات مالی (G2)
دریافت: 1398/11/14 | پذیرش: 1399/4/4 | انتشار: 1399/4/4


XML   English Abstract   Print



سال 12، شماره 41 - ( 9-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها