[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: سال 4، شماره 12 - ( تابستان 1391 ) ::
سال 4 شماره 12 صفحات 127-144 برگشت به فهرست نسخه ها
معکوس‌نمودن بار اثبات دعوی مبنای مسئولیت در رابطه بین بانک و مشتری در بانکداری الکترونیکی
حمید قنبری
رئيس دايره تحقيقات، دعاوی و قراردادهای بين‌المللی اداره بررسی‌های حقوقی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
چکیده:   (1217 مشاهده)

یکی از مسائل مهم در بانکداری الکترونیک این است که در صورت بروز اختلاف بین بانک و مشتری، بار اثبات دعوی بر عهده چه کسی است. در حالی که نظام سنتی ادله اثبات دعوی، بار اثبات را بر دوش مدعی قرار می‌دهد، واقعیت‌های بانکداری الکترونیک به گونه‌ای هستند که استفاده از این نظام سنتی را دشوار می‌نمایند. این مقاله در پی اثبات این امر است که عدالت اقتضا می‌کند از یک سو بار اثبات دعوی در بانکداری الکترونیک بر عهده بانک قرار داشته باشد (صرف‌نظر از اینکه بانک مدعی باشد یا مدعی علیه) و از سوی دیگر به جای نظام واحد مسئولیت، نظام دوگانه مسئولیت مبتنی بر خطا و مسئولیت مبتنی بر خطر در رابطه بین بانک و مشتری برقرار گردد.

طبقه‌بندی G21, G28, G29, C44 : JEL

تاریخ دریافت مقاله: ۱۳۹۱/۵/۱                 تاریخ پذیرش مقاله: ۱۳۹۱/۵/۲۴

واژه‌های کلیدی: مسئولیت مدنی، نظریه خطا، نظریه خطر، تقصیر مفروض، بانکداری الکترونیک
متن کامل [PDF 149 kb]   (1479 دریافت)    
نوع مطالعه: مطالعه تجربی |
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print



سال 4، شماره 12 - ( تابستان 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 3741