[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: سال 14، شماره 47 - ( 3-1400 ) ::
سال 14 شماره 47 صفحات 213-187 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائهٔ مدلی برای اندازه‌گیری قابلیت‌های بازاریابی بانک ملی ایران
محمد نجف زاده ضیاالدین1، عباس حیدری1، بهرام خیری2
1- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2- دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز،
چکیده:   (44 مشاهده)
یکی از مهم‌ترین راهکارهای موفقیت سازمان‌ها در راستای دستیابی به مزایای رقابتی پایدار توسعهٔ قابلیتهای بازاریابی آن‌هاست. این قابلیتها که به بازار و مشتریان یک سازمان مرتبط است، میتوانند در بسیاری از خروجیهای سازمان تأثیرگذار باشند. هدف این مقاله ارائهٔ مدلی برای قابلیتهای بازاریابی در بانک ملی ایران است. این ‌پژوهش روی ۲۶۰ نفر‌ از کارشناسان و مدیران سطوح مختلف بانک ملی ‌انجام شده است که‌ در ‌آن‌ افراد ‌به‌ روش ‌تصادفی طبقه‌ای ‌انتخاب شده‌اند. در ابتدا با تکیه بر نظریهها و چهارچوب‌های حوزهٔ قابلیتهای بازارگرایی و بهره‌گیری از نظرهای خبرگان بانک ملی، مدل اولیه شامل ۳ بعد، ۹ مؤلفه، و ۵۲ شاخص تحقیق استخراج شد. در ادامه، با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری در محیط نرم‌افزار لیزرل، مدل مستخرج مورد آزمون قرار گرفت و در نهایت مدل نهایی تحقیق در سه بعد اصلی بازاریابی رابطه‌مند (شامل مؤلفه‌های قابلیت ارتباط با مشتریان، قابلیت تحقیقات بازاریابی، و خدمت به مشتریان)، قابلیت نوآوری (شامل مؤلفه‌های قابلیت بهبود کیفیت خدمات، قابلیت توسعهٔ خدمات جدید، و قابلیت برندسازی)، و قابلیت بازاریابی اینترنتی (شامل مؤلفه‌های کیفیت تعاملات آنلاین، کیفیت محتوای وبسایت و کیفیت خدمات الکترونیک) به‌دست آمد.
واژه‌های کلیدی: قابلیت‌های بازاریابی، بازاریابی رابطه‌مند، قابلیت نوآوری، قابلیت بازاریابی اینترنتی
متن کامل [PDF 1313 kb]   (24 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله نظری | موضوع مقاله: سیاست پولی، بانکداری مرکزی و عرضه پول و اعتبارات (E5)
دریافت: 1399/10/24 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/8/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
سال 14، شماره 47 - ( 3-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه پژوهش‌های پولی-بانکی Journal of Monetary & Banking Research
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4343